روانشناس درمان خواب

مراجعه به روانشناس یا متخصص خواب بهترین راهبرد برای رفع اختلالات خواب و بهبود خواب است. یک خواب درمانگر می تواند به روش های مختلفی به شما کمک کند. توصیه های کلی زیر به شما کمک می کند بهتر بخوابید:

سعی کنید به یک برنامه خواب معمولی پایبند باشید و هر شب در زمان های مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. بدن شما چرخه خواب و بیداری شما را تنظیم می کند و به خواب واکنش موثری نشان می دهد.
یک محیط دلپذیر و مناسب برای خوابیدن مناسب است. اتاق خواب باید نور و سر و صدای کمی داشته باشد و تخت شما باید به اندازه کافی حمایت کننده و راحت باشد. علاوه بر این، دمای اتاق را به دلخواه تنظیم کنید.
قبل از رفتن به رختخواب، برخی از تکنیک های آرامش بخش مانند تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن یا سایر تمرینات تنفسی را امتحان کنید. با استفاده از این روش ها، احساس رضایت و آرامش بیشتری خواهید داشت و همچنین سریعتر به خواب خواهید رفت.
اگر درست قبل از خواب از محرک هایی مانند قهوه، چای، نیکوتین و الکل استفاده کنید، کیفیت خواب ممکن است کاهش یابد. اگر هیچ چیز دیگری، سعی کنید این داروها را بلافاصله قبل از خواب مصرف نکنید.
فعالیت های تحریک کننده شبانه خود را به حداقل برسانید: قبل از رفتن به رختخواب، از درگیر شدن در کارهای سخت، تماشای تلویزیون یا سایر فعالیت های تحریک کننده خودداری کنید. در عوض، با درگیر شدن در یک فعالیت مسالمت آمیز مانند خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی، آرام شوید.
مهمتر از همه، شما می توانید با صحبت با یک روانشناس خواب، مشکلات خواب خود را به طور کامل ارزیابی کنید. مشاوره با یک روانشناس خبره یا متخصص خواب بهترین راه حل برای مشکلات خاص خواب شما است. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات شما، آنها می توانند شما را در مورد موثرترین رویکردها و تکنیک ها راهنمایی کنند.

برای پیدا کردن روانشناس خوب باید این موارد را در نظر گرفت: توصیه پزشک عمومی، جستجوی آنلاین، مشاوره روانشناسان عمومی و راهنمایی گرفتن از دوستان و کسانی که تجربه بیشتری دارند.

تغییر در شیوه زندگی، استفاده از تکنیک های کاهش استرس، تغییر عادات خواب و استفاده از تکنیک شناختی-رفتاری CBT.

آگوملاتین، زولپیدم و تمازپام.

چگونه می‌توانم یک روانشناس متخصص درمان خواب پیدا کنم؟

روش های زیر را می توان برای یافتن یک روانشناس با تخصص در خواب درمانی استفاده کرد:

  • توصیه یک پزشک عمومی: در مورد مشکلات خواب خود با پزشک خانواده یا پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می توانند یک روانشناس دارای مجوز را بشناسند تا پیشنهاد دهد.
    تیم های متخصص خواب اغلب در بیمارستان ها و مراکز پزشکی به کار گرفته می شوند و برای مشاوره در دسترس هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسان خواب یا دریافت توصیه ها، با بیمارستان ها و مراکز بهداشتی نزدیک خود تماس بگیرید.
  • آنلاین نگاه کنید: روانشناسان و متخصصان خواب این روزها وب سایت ها و پروفایل های آنلاین زیادی در دسترس دارند. وارد کردن «روانشناس خواب» یا «متخصص خواب در نزدیکی من» در موتور جستجوی خود می‌تواند فهرستی از پزشکان خواب را در منطقه شما ارائه دهد.
    جدا از نام و اطلاعات تماس آنها، می توانید از توصیفات مشتریان قبلی استفاده کنید.

روانشناس درمان خواب

  • می توان با روانشناسان عمومی مشورت کرد: برخی از روانشناسان عمومی آموزش و تخصص در درمان اختلالات خواب دارند. در صورت نیاز، می توانید با یک روانشناس عمومی در مورد مشکلات خواب خود مشورت کنید و درخواست ارجاع به یک متخصص خواب کنید.
    از دوستان، اقوام یا کسانی که چنین شرایطی را تجربه کرده اند، راهنمایی بخواهید. آنها ممکن است بتوانند به شما به عنوان یک روانشناس خواب کمک کنند.
    همیشه توصیه می شود از یک خواب درمانگر با تخصص در این زمینه مشاوره بگیرید. می توانید با روانشناس مورد نظر تماس بگیرید و از او در مورد سابقه و فلسفه های درمانش بپرسید تا مطمئن شوید که رابطه خوبی با او دارید. در اولین ملاقات خود، باید در مورد سابقه درمان روانشناس و تجربه مشکلات خواب پرس و جو کنید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا آنها بهترین گزینه برای شما هستند یا خیر.

روانشناس درمان خواب از چه متدهایی برای بهبودی استفاده می کند

خواب درمانگر می‌تواند اختلالات خواب را با تکنیک‌های مختلف درمان کند. در زیر به چند تکنیک خواب درمانی رایج می‌پردازیم:

  1. تغییر در شیوه زندگی: یک روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تا روش زندگی و روال روزانه خود را ارزیابی کنید و تنظیماتی را انجام دهید که خواب شما را بهبود می‌بخشد. این شامل ایجاد عادات خواب و بیداری مداوم، ایجاد یک محیط خواب آرام، کنترل استرس، و شرکت در فعالیت‌های آرامش بخش قبل از خواب است.
  2. روانشناس ممکن است تکنیک‌های کاهش استرس مانند تمرین‌های تنفس عمیق، آرامش ذهنی و فیزیکی، مدیتیشن و تمرین‌های آگاهی را به شما آموزش دهد. ممکن است با استفاده از این روش‌ها افکار خود را آرام کنید و قبل از خواب احساس آرامش بیشتری کنید.

روانشناس درمان خواب

  3. عادات خواب خود را تغییر دهید: یک روانشناس می‌تواند به شما در بهبود عادات بد خواب کمک کند. این امر مستلزم تشخیص و درمان رفتار‌های مزاحم خواب شامل پرخوری، استفاده از محرک، بلند شدن از رختخواب و استفاده نامناسب از فناوری است.
به منظور کنترل عملکرد مغز و سیستم عصبی، تحریک درمان خواب از ابزار‌ها و فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، نور درمانی و تحریک الکتریکی ترانس کرانیال برای بهبود الگو‌های خواب استفاده می‌شود.

  4. CBT: یک روانشناس ممکن است از تکنیک‌های روان درمانی شناختی-رفتاری برای رسیدگی به اختلالات خواب استفاده کند. این تکنیک به شما کمک می‌کند تا با شناسایی عادات منفی و باور‌های نادرست مرتبط با خواب و تغییر آن‌ها، تکنیک‌های مدیریت تفکر و رفتار مؤثر را برای بهبود خواب بیاموزید.
مهم است بدانید که تکنیک‌های جایگزین ممکن است بر اساس ویژگی‌های شخصیتی، نوع و شدت اختلال خواب شما و سایر عوامل به کار گرفته شوند. بهترین اقدام این است که با یک روانشناس متخصص در خواب درمانی صحبت کنید تا یک برنامه درمانی شخصی برای شما ایجاد شود.

بهترین داروی اختلال خواب

بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا دوره درمانی توصیه شده برای مشکلات خواب به عوامل متعددی از جمله سلامت بیمار، سابقه مصرف دارو و عوارض جانبی احتمالی بستگی دارد.
توصیه می شود در صورت داشتن مشکل در خواب با پزشک یا متخصص خواب صحبت کنید. پزشکان ممکن است برای رفع اختلالات خواب دارو تجویز کنند، اما توجه داشته باشید که این تصمیمی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. برای درمان مشکلات خواب از داروهای زیر استفاده می شود:

روانشناس درمان خواب

  • آگوملاتین: این دارو ساعت بیولوژیکی بدن را اصلاح می کند که به تسهیل و کنترل خواب کمک می کند.
  • زولپیدم: این دارو با عمل به عنوان آگونیست گیرنده بنزودیازپین به افراد مبتلا به مشکلات خواب از جمله بی خوابی و بیداری زودرس کمک می کند.
  • تمازپام: این نوع خاص از بنزودیازپین با مسدود کردن گیرنده بنزودیازپین به افراد کمک می کند تا خود به خود بخوابند و تمام شب را بخوابند.
    بسیار مهم است که به توصیه های پزشک خود توجه کنید و نسخه های خود را طبق دستور مصرف کنید تا بیماری خاص خود را درمان کنید. علاوه بر این، پس از مصرف دارو، در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی یا تغییر در سلامتی خود، به پزشک خود اطلاع دهید.

یک روانشناس واجد شرایط ممکن است بتواند مشکلات خواب شما را با استفاده از درمان خواب درمان کند. خواب‌درمانگرها از تکنیک‌ها و درمان‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا به شما کمک کنند با الگوی خواب ثابت‌تری بخوابید.
بسته به مشکل خواب خاص شما، یک روانشناس ممکن است از اصلاح سبک زندگی، تکنیک های کاهش استرس، اصلاح رفتار خواب، درمان تحریک خواب و روان درمانی شناختی-رفتاری استفاده کند. این استراتژی ها می تواند شامل تغییر برنامه خواب، ایجاد یک محیط خواب آرام، کشف و حل عوامل خواب آور، به کارگیری فناوری تخصصی، شناسایی و اصلاح الگوهای مضر و باورهای غلط در مورد خواب، و اجرای استراتژی های مدیریت فکر و رفتار کارآمد باشد.
بودن
این واقعیت که هر فردی مشکل خواب منحصر به فرد دارد، مهم ترین اطلاعات است. بنابراین بهتر است با یک روانشناس متخصص در خواب درمانی مشورت کنید تا بتواند یک دوره درمانی شخصی و مناسب برای شما طراحی کند. یک روانشناس کودک و نوجوان هم در این حوزه می تواند با ارائه روش ها و منابعی که برای بهبود کیفیت خواب خود نیاز دارید به شما کمک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *