روانشناسان مدرن

روانشناسان بر این باورند که بین دانش سنتی و مدرن تضادها و تناقضاتی وجود دارد. در ادامه به چند نکته در مورد این دو دیدگاه می پردازم:

دانشی که در طول نسل ها منتقل شده است: دیدگاه مرسوم یا رایج بیشتر بر مشاهدات، مفاهیم و ادراکاتی استوار است که در طول زمان توسعه یافته اند.
دیدگاه سنتی معتقد است که افراد به ایده های فرهنگی و مذهبی، رویدادهای تاریخی و خود متعارف خود توجه می کنند.
دیدگاه سنتی در روانشناسی معتقد است که برنامه های درمانی مبتنی بر روش ها و تکنیک های سنتی، که از تجربیات و مفاهیم فرهنگی قبلی نشات می گیرند، ممکن است اجرا شوند.
درمان‌های سنتی شامل استفاده از طب سنتی، درمان‌های عمیق مبتنی بر روان‌شناسی، روش‌های درمانی قدیمی و فعالیت‌های معنوی است.
درک فعلی
نظریه‌های روان‌شناختی کنونی، شواهد واقعی و تحقیقات علمی همگی از دیدگاه مدرن حمایت می‌کنند.
به عقیده روانشناسان معاصر، برای درک بهتر و کمک به رفتار و روانشناسی انسان باید از روش ها و فنون تحقیق علمی استفاده کرد.
مطالعات کنترل‌شده، تست‌های روان‌شناختی، و رویکردهای درمانی مانند درمان شناختی-رفتاری نمونه‌هایی از روش‌های پژوهشی معاصر هستند.
شیوه‌های درمانی معاصر برگرفته از تحقیقات علمی هستند و به شدت بر مشارکت و همکاری مشتری تأکید دارند.
قابل ذکر است، بسیاری از روانشناسان از دانش معاصر و سنتی در رویکردهای درمانی خود استفاده می کنند. در حالی که آنها ممکن است تصمیمات خود را بر اساس حقایق و روش های علم مدرن قرار دهند، آداب و رسوم، سنت ها و باورها را نیز در نظر می گیرند و به آنها احترام می گذارند. با توجه به هر دو دیدگاه، هدف اصلی روانشناسان بهبود سلامت روان و رفاه افراد است و استفاده از تکنیک های مناسب برای انجام این کار بسیار مهم است.

فواید مدرن: اثبات علمی، اثر بخشی نشان داده شده و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد.

معایب مدرن: نادیده گرفتن تاثیرات فرهنگی و معنوی، محدودیت قابلیت استفاده.

مزایای دانش سنتی: تاریخ و تجربه و تسکین درد با ایجاد ارتباط.

معایب دانش سنتی: داده های علمی کافی نیست، برای همه مناسب نیست و همچنین عدم بررسی تکامل.

رویکرد یکپارچه سازی که اغلب به عنوان درمان ترکیبی شناخته می شود یک استراتژی درمانی است که رویکردهای سنتی و مدرن را برای مسائل مربوط به سلامت روان ترکیب می کند.

تکنیکی های سنتی شامل: تمرین های تنفسی، مدیتیشن، یوگا با تکنیک های هنری و خلاقانه.

تکنیک های مدرن: درمان شناختی- رفتاری، درمان پذیرش و تعهد و رفتار درمانی دیالکتیکی.

مزایا و معایب دانش روانشناسان مدرن و سنتی

مزایا و معایب کلی تخصص روانشناسان معاصر و سنتی در زمینه روانشناسی به شرح زیر است:
مزایای دانش معاصر

اثبات علمی: از آنجایی که تحقیقات علمی و شواهد شالوده دانش مدرن را تشکیل می‌دهند، می‌توان درمان‌هایی ساخت که با این نوع داده‌ها پشتیبانی می‌شوند.
اثربخشی نشان داده شده: مطالعات آکادمیک و بالینی ارزش روش‌های مدرن مانند درمان شناختی-رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) را نشان داده‌اند.
روش‌های مدرن عمدتاً به مسائل شخصی و رویدادهای جاری می‌پردازند و تأکید زیادی بر یافتن راه‌حل‌های عملی برای مسائل و تقویت رشد روانی دارند.

روانشناسان مدرن

معایب دانش معاصر

نادیده گرفتن تأثیرات معنوی و فرهنگی: اگرچه این عوامل ممکن است گاهی اوقات تأثیر قابل توجهی بر روی یک فرد داشته باشند، درمان‌های روانپزشکی فعلی ممکن است کمتر به آنها توجه کنند.
محدودیت‌های قابلیت استفاده: به دلیل محدودیت‌های زمانی یا مالی، برخی از افراد ممکن است نتوانند از برخی تکنیک‌های مدرن استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به آموزش مداوم نیاز داشته باشند.
مزایای خرد متعارف
تجربه و تاریخچه: روش های سنتی سابقه طولانی تری دارند و معمولاً بر اساس آداب و رسوم و تجربیات پایه گذاری شده اند.
روش‌های مرسوم اغلب بر چالش‌های ذهنی، هوش هیجانی و فعالیت‌های خلاقانه تمرکز می‌کنند که می‌تواند برای برخی افراد بسیار مؤثر باشد. آنها اغلب بر معنویت نیز تمرکز می کنند.
چندین روش مرسوم برای تسکین درد و ایجاد ارتباط با خود برتر استفاده می شود.
معایب دانش سنتی
از آنجایی که درمان های سنتی عموماً مبتنی بر تجربیات و سنت های سنتی هستند، ممکن است حقایق علمی کافی برای نشان دادن ارزش آنها وجود نداشته باشد.
برای همه مناسب نیست روش‌های سنتی ممکن است فقط برای افراد خاصی مؤثر باشند زیرا تیپ‌های شخصیتی، تفاوت‌های فرهنگی و سایر ملاحظات را در نظر نمی‌گیرند.
فقدان تکامل و بررسی: روش‌های مرسوم اغلب به روشی سخت‌گیرانه و تسلیم‌ناپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرند و به روز ماندن با پیشرفت‌ها و اکتشافات جدید در علم روان‌شناسی را برای آنها دشوار می‌سازد.
همانطور که می بینید، دانش مرسوم و مدرن مزایا و معایبی دارد. بسته به نیاز، منابع و شرایط فرد، باید از بین این دو یکی را انتخاب کند. علاوه بر این، ادغام این دو شکل از دانش می تواند از رشد روحی و روانی افراد حمایت کند. برای انتخاب بهترین گزینه بهتر است با روانشناس مشورت کنید.

روش‌های سنتی درمانی چگونه می‌توانند با روش‌های مدرن درمانی ترکیب شوند؟

هنگام درمان مشکلات سلامت روان، یک رویکرد یکپارچه – که به عنوان درمان ترکیبی نیز شناخته می شود – روش های سنتی و پیشرفته را ترکیب می کند. در اینجا چند روش معمول برای ادغام درمان های سنتی و پیشرفته آورده شده است:
ترکیب استفاده از گیاهان دارویی با درمان پزشکی: مراقبت های پزشکی مدرن ممکن است با روش های سنتی مانند استفاده از گیاهان دارویی ادغام شود. بسیاری از گیاهان دارویی و ترکیبات موجود در آنها ممکن است در درمان انواع بیماری های روانی از جمله افسردگی و اضطراب مفید باشند. با کمک پزشک یا متخصص می توان داروهای مدرن و مکمل های گیاهی را با هم تجویز کرد.
ترکیب درمان پذیرش و تعهد (ACT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) و درمان شناختی-رفتاری (CBT) درمان های سنتی مانند یادآوری، تمرینات تنفسی و مدیتیشن را می توان با روش های روان درمانی ترکیب کرد. ترکیب مزایای هر دو رویکرد منجر به درمان کامل تری از مشکلات روانی می شود.
روش‌های فیزیکی مکمل می‌توان روش‌های ورزشی معاصر مانند فیزیوتراپی را با روش‌های سنتی مانند یوگا، طب سوزنی و ماساژ ترکیب کرد. این ترکیب به درمان جسم و روح به طور همزمان اجازه می دهد و بهبودی کامل تری را برای شرایط ناشی از استرس و نگرانی، چه از نظر روحی و چه از لحاظ جسمی، ارائه می دهد.
استفاده از روش‌های مرسوم برای تقویت و حمایت از رویکردهای درمانی موجود: روش‌های سنتی را می‌توان برای تقویت و تقویت روش‌های درمانی فعلی استفاده کرد.
به عنوان مثال، بازی ها و تلاش های هنری را می توان همراه با رویکردهای درمانی مدرن مانند ACT و CBT به کار برد. ورزش، زندگی روزمره، موسیقی، هنر و نویسندگی همگی می توانند علاوه بر روش های مدرن تر، به عنوان اشکال درمانی مکمل نیز مورد استفاده قرار گیرند.
همکاری و هماهنگی پزشکان مرسوم و مدرن برای ادغام مناسب هر دو درمان بسیار مهم است. یک متخصص پزشکی یا درمانگر می تواند راهنمایی هایی در مورد استفاده از رویکردهای سنتی و نحوه ترکیب آنها با رویکردهای مدرن ارائه دهد. بسیار مهم است که تمام روش ها به درستی تایید شده و توسط متخصصان با آموزش های لازم مورد استفاده قرار گیرند.
ترکیب رویکردهای درمانی سنتی و مدرن می تواند به بهترین استراتژی چند روشی برای درمان و افزایش سلامت روان منجر شود. قبل از شروع هر طرح درمانی، همیشه باید از یک متخصص روانشناس کودک مشاوره بگیرید تا مشخص کنید کدام روش برای شما بهترین است.

چه روش‌های سنتی و مدرنی برای بهبود روانی در دسترس هستند؟

برای بهبود روانشناختی، بسته به نیازها و ترجیحات هر فرد، ممکن است از یک یا ترکیبی از درمان های سنتی و مدرن استفاده شود. در زیر تعدادی از روش‌های مرسوم و معاصر برای رشد ذهنی را بررسی می‌کنیم:
روشهای مرسوم:
از جمله تکنیک های آرام شدن می توان به تمرینات تنفسی، یوگا، مدیتیشن و فعالیت های خودآگاهی اشاره کرد. آنها به شما در دستیابی به آرامش ذهن، آرامش و کاهش تنش و نگرانی کمک می کنند.
آداب و رسوم مذهبی و معنوی: این برنامه ها شامل تمرینات معنوی مانند مراقبه و عبادت است. برخی افراد از این روش ها برای روشنگری، کاهش درد و شفای معنوی استفاده می کنند.
روش های خلاقانه و هنری مانند نقاشی، نوشتن شعر، خلق موسیقی، رقص و کاردستی. این فعالیت ها به شما کمک می کند خلاق تر شوید، احساس رضایت کنید و با احساسات خود ارتباط برقرار کنید.
استفاده از گیاهان درمانی و رژیم غذایی سالم: برخی از گیاهان دارویی و رژیم غذایی سالم می توانند تأثیر روانی مطلوبی داشته باشند. به عنوان مثال، چای آویشن و ملین برگ بنفشه هر دو برای کاهش تنش و اضطراب استفاده می شوند.
روش های معاصر
درمان شناختی رفتاری (CBT): این روش به روش‌هایی مربوط می‌شود که در آن فرد افکار، احساسات و اعمال را بیان می‌کند. این به شما توانایی تغییر عادات مضر و افزایش مهارت های مفید را می دهد.
درمان با پذیرش و تعهد (ACT): این روش با تمرکز بر دستیابی به اهداف زندگی و کاهش تلاش برای کنترل احساسات و رویدادهای منفی، به درمان روانی کمک می کند. بر اهداف و آرمان های فرد تمرکز دارد.
استراتژی مدیریتی که به عنوان رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) شناخته می شود، روش های سنتی و پیشرفته را برای ارتقای رشد روانی ترکیب می کند.

روانشناسان مدرن
از جمله روش های قدیمی که می تواند به شما در دستیابی به آرامش ذهنی، توجه بهتر و مدیریت استرس و اضطراب کمک کند، تکنیک های مدیتیشن و تمدد اعصاب است. این تاکتیک ها را می توان با روش های معاصر مانند مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی و تمرینات تنفس عمیق استفاده کرد.
استفاده از روش های هنری و خلاقانه باعث رشد عاطفی و ذهنی می شود. می‌توانیم آواز، رقص، نواختن ساز و نقاشی را به عنوان نمونه فهرست کنیم. از طریق این فعالیت ها، ممکن است احساس شادی، خلاقیت و ارتباط عاطفی خود را افزایش دهید.
تکنیک های روان درمانی: تکنیک های مرسوم را می توان با تکنیک های معاصر مانند رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، درمان پذیرش و تعهد (ACT) و درمان شناختی-رفتاری (CBT) ترکیب کرد. با استفاده از این تکنیک‌ها، می‌توانید عادت‌های بد را کنار بگذارید و توانایی‌های مفیدی برای رویارویی با مشکلاتی که روزانه ایجاد می‌شوند به دست آورید.
شما ممکن است هر یک از این تکنیک ها را به حداکثر برسانید و با ترکیب آنها به رشد ذهنی و معنوی جامع تری برسید. با این حال، در پایان، باید تصمیم بگیرید که کدام رویکرد به بهترین وجه با خواسته ها و چالش های شما سازگار است.

کلام پایانی

روانشناسان با نکات زیر در مورد مزایای دانش باستانی و معاصر برای رشد روانی موافق هستند:
روشهای مرسوم:
روش‌های مرسوم سابقه طولانی‌تری دارند و بر روی مثال‌ها و تجربیات مرسوم مبتنی هستند.
این روش ها شامل آرامش و مراقبه و همچنین روش های خلاقانه و هنری، معنوی و مذهبی است.
این روش ها اغلب بر فعالیت های هنری، پیوندهای عاطفی و تمرینات مغزی تمرکز می کنند.
برخی افراد از این روش ها به عنوان وسیله ای برای ارتباط با خدا، شفای قلب و ذهن خود و تسکین درد استفاده می کنند.
روش های معاصر
روش های معاصر مبتنی بر تحقیقات علمی و تجربی هستند و به کارگیری روش های درمانی مبتنی بر شواهد را در اولویت قرار می دهند.
این روش ها شامل رویکردهای روان درمانی پیچیده مانند درمان شناختی- رفتاری (CBT)، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)، رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) و غیره است.
روش‌های فعلی اغلب بر ذهن و رفتار فرد، بهبود ویژگی‌های مثبت و رفع گرایش‌های منفی متمرکز می‌شوند.
در رشته روانشناسی، این روش ها اغلب به عنوان رویکردهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا تحقیقات و داده های تجربی اثربخشی آنها را نشان داده اند.
نتیجه کلی این است که هر دو روش سنتی و مدرن ممکن است برای بهبود سلامت روانی و معنوی افراد مورد استفاده قرار گیرند. در انتخاب یک تکنیک، سلیقه، شخصیت و الزامات یک فرد مورد توجه قرار می گیرد. علاوه بر این، ادغام این دو استراتژی می تواند بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. در هر صورت، مراجعه به روانشناس بزرگسال یا روانشناس کودک ممکن است شما را به سمت انتخاب بهینه و برنامه درمانی برای سلامت روانتان راهنمایی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *