توصیه های روانشناس برای غلبه بر اهمال کاری

اهمال کاری یک مسئله رایج است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. در زیر، توصیه های روانشناس برای غلبه بر اهمال کاری را بررسی می‌کنیم:
۱. اولین قدم در مقابله با اهمال کاری، تعیین علل اولیه آن است. شما می‌توانید با بررسی اعمال خود و مشخص کردن دلایل احتمالی، درک بهتری از چرایی به تعویق انداختن انجام برخی کار‌ها به دست‌آورید. آیا با کمبود علاقه، ترس از شکست یا برنامه‌ریزی ناکافی دست و پنجه نرم می‌کنید؟ شما می‌توانید با تعیین علل گام‌های لازم در جهت راه حل‌های مؤثر بردارید.
۲. برنامه‌ریزی و تعیین اهداف کوتاه مدت می‌تواند به شما در جلوگیری از به تعویق انداختن کمک کند. به جای تمام کار‌هایی که باید انجام دهید، به اهداف کوچک و قابل انجام فکر کنید. با دستیابی به این اهداف ساده انگیزه و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا در نهایت بتوانید به اهداف بزرگتر بروید.
۳. یک برنامه روتین تنظیم کنید: اهمال کاری را می‌توان با برنامه‌ریزی منظم و تخصیص زمان کار کنترل کرد.
سعی کنید هر روز یا هر هفته زمانی را برای انجام وظایف خود طبق جدول زمانی اختصاص دهید. با قرار دادن ساختار و نظم در تقویم خود، می‌توانید اهمال کاری را کاهش دهید.
۴. حجم کار‌های خود را کاهش دهید: وقتی وظایف بزرگی به شما ارائه می‌شود، ممکن است احساس غرق شدن کنید و آن‌ها را به تعویق بیندازید. در آن شرایط، تقسیم کار بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر و مدیریت آسان‌تر ممکن است مفید باشد. به تدریج به سمت هدف بزرگتر حرکت کنید و در عین حال انگیزه خود را با انجام کار‌های جزئی و مشاهده پیشرفت خود حفظ کنید.

توصیه های روانشناس برای غلبه بر اهمال کاری۵. همکاری در پروژه‌ها با دیگران: توجه به توصیه‌ها:
همکاری در امور با دیگران: گاهی اوقات کار با هم و گذراندن وقت با دیگران به شما کمک می‌کند تا بر اهمال کاری غلبه کنید. داشتن شریک یا همراه در حین انجام وظایف، فداکاری و مسئولیت شما را افزایش می‌دهد.
علاوه بر این، دیگران را ترغیب کنید که شما را مسئول بدانند و در صورت لزوم کمک ارائه دهند.
۶. مدیریت استرس و اضطراب: اهمال کاری می‌تواند نتیجه استرس و اضطراب باشد. در نتیجه، کنترل تنش و نگرانی می‌تواند به کاهش اهمال کاری کمک کند. برای مدیریت تنش خود از تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن و همچنین تمرینات تنفس عمیق استفاده کنید.
۷. باید محیط درستی ایجاد کرد زیرا می‌تواند تأثیر بسزایی در به تعویق انداختن کار‌ها داشته باشد. سعی کنید تغییراتی در محیط کار یا تحصیل خود ایجاد کنید که انگیزه و تمرکز شما را بهبود می‌بخشد. با استفاده از نظم در محیط اطراف، رفع موانع این قبیل‌اشیاء زائد و استفاده از نظم، محیطی آرام و منظم برای کار خود ایجاد کنید.
۸. پاداش دادن به خود: به منظور ایجاد انگیزه در خود برای به پایان رساندن کار‌ها و جلوگیری از به تعویق انداختن کار‌ها، از خود پاداش دهی استفاده کنید. با چیزی که پس از اتمام یک کار مهم از آن لذت می‌برید، به خودتان پاداش دهید، مانند یک غذای لذیذ، یک فیلم مورد علاقه یا یک سرگرمی سرگرم‌کننده دیگر.
۹. متعادل نگه داشتن جریان زمان: اهمال کاری ممکن است نشان دهنده کمبود جریان باشد. بنابراین تلاش کنید تا بین کار، اوقات فراغت و سرگرمی تعادل برقرار کنید. برای جلوگیری از احساس فرسودگی و استرس، زمان کافی برای استراحت و آرامش به خود اختصاص دهید و به خود اجازه دهید تا بعد از برنامه روزانه، استراحت کنید.

تعیین علل اولیه، برنامه ریزی و تعیین اهداف کوتاه مدت، برنامه ای روتین تنظیم کنید، حجم کارهای خود را کاهش دهید، همکاری در پروژه ها با دیگران و مدیریت استرس و اضطراب.

تعیین اهداف و طرح ریزی، تعیین ضرب العجل، ایجاد سیستم پاداش، ایجاد محیط مساعد، همکاری و مراقبت از خود.

چگونه می‌توانم خودم را با توصیه های روانشناس به انجام وظایف تشویق کنم؟

طبق توصیه های روانشناس، ممکن است با انگیزه دادن به خود برای پایان دادن به فعالیت‌ها، اهمال کاری را کاهش دهید و به اهداف خود متعهدتر باشید. در اینجا چند روش برای ایجاد انگیزه در خود برای انجام وظایف آورده شده است:

  • تعیین اهداف و طرح‌ریزی یک برنامه عملی اولین گام برای دستیابی به اهداف شماست. زمانی که هدف و جهت روشنی در ذهن داشته باشید، احساس هدایت خواهید کرد و مسیری رو به جلو خواهید داشت که ممکن است انگیزه شما را افزایش دهد.
  • چیز‌ها را به قطعات قابل کنترل تقسیم کنید: مشاغل پیچیده و بزرگ ممکن است ترسناک باشند. در این شرایط ممکن است سودمند باشد که آن‌ها را به بخش‌های قابل کنترل‌تر و کوچکتر تقسیم کنید. اگر از کار‌های کوچک شروع کنید و راه خود را ارتقا دهید، رسیدگی به کار‌های دشوارتر ساده‌تر می‌شود.
  • تعیین ضرب الاجل: دادن ضرب الاجل به وظایف می‌تواند دردسرساز باشد. اگر به خود بگویید تا پایان هفته این کار را انجام خواهم داد به شما الهام می‌شود که بیشتر تمرکز کنید و برنامه را دنبال کنید.
  • سیستم‌های پاداش ایجاد کنید تا انگیزه خود را برای تکمیل کار افزایش دهید. پس از اتمام وظایف حیاتی، می‌توانید چیزی را که از آن لذت می‌برید پذیرایی کنید، مانند تماشای فیلم، خرید چیزی که می‌خواهید یا بازدید از یک مکان خاص.

توصیه های روانشناس برای غلبه بر اهمال کاری

  • ایجاد یک محیط مساعد: محیط اطراف شما ممکن است بر انگیزه و تمرکز شما تأثیر بگذارد. سعی کنید تغییراتی در محیط کار یا تحصیل خود ایجاد کنید که انگیزه و تمرکز شما را بهبود می‌بخشد. به طور منظم برخی از آشفتگی‌ها را پاک کنید، یک فضای کاری آرام و منظم داشته باشید و از موسیقی یا صدا‌های آرام بخش استفاده کنید.
  • همکاری: همکاری با دیگران ممکن است انگیزه شما را برای تکمیل کار‌ها افزایش دهد. به همراه دوستان یا همکارانتان می‌توانید روی یک پروژه کار کنید و از حمایت و الهام گرفتن از یکدیگر بهره‌مند شوید.
    اصلاح فرآیند‌ها و عادات شما ممکن است گاهی اوقات زندگی و انگیزه جدیدی را در شغل شما ایجاد کند. اگر قبلاً از یک کار استفاده می‌کنید، رویکرد متفاوتی را برای یک کار امتحان کنید و ببینید که آیا می‌توانید با چشمانی تازه و با اشتیاق بیشتر به آن نگاه کنید.
  • مراقبت از خود: همچنین بسیار مهم است که از خود مراقبت کنید تا قدرت و سلامتی برای انجام وظایف خود داشته باشید. استراحت کافی داشته باشید، خوب غذا بخورید و در صورت نیاز استراحت کنید. شما انرژی و تمرکز لازم برای تکمیل فعالیت‌ها را در نتیجه این وظایف به دست می‌آورید.
  • خودآگاهی: عناصری را که بیشتر بر انگیزه شما تأثیر می‌گذارند، بشناسید. شاید شما باید از این تکنیک استفاده کنید.

کلام پایانی
شما می‌توانید عادات و رفتار‌های اهمال کاری را تغییر دهید و با استفاده از راهبرد‌های روانشناختی برای غلبه بر اهمال کاری، برنامه‌ریزی، تمرکز و تعهد خود را افزایش دهید. در زیر برخی از نکات کلی برای غلبه بر اهمال کاری آورده شده است:
۱. تعیین علل: این مهم است که ابتدا دلایلی را مشخص کنید که چرا افراد کار‌ها را به تعویق میاندازند. آیا عوامل درونی مانند عدم تمرکز، دلخوری یا ترس از شکست وجود دارد؟ یا اگر شرایط کاری یا سبک مدیریتی بی‌تأثیر است؟ شما می‌توانید با یافتن پاسخ‌های مناسب و با مشخص کردن دقیق دلایل، بر اهمال کاری غلبه کنید.
۲. ایجاد برنامه‌ها و اهداف: ایجاد برنامه‌ها و اهداف می‌تواند به شما کمک کند تا کار را به صورت سازمان یافته و به موقع انجام دهید. اهداف قابل دستیابی و با زمان محدود تعیین کنید و برنامه‌های روزانه و هفتگی ایجاد کنید تا به شما در رسیدن به آن‌ها کمک کند.
۳. اولویت‌بندی و مدیریت زمان: تعیین اولویت‌های مناسب برای پروژه‌های خود می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز و تعهد بیشتری داشته باشید. از استراتژی‌های مدیریت زمان، مانند تقسیم کار به بخش‌های قابل مدیریت استفاده کنید تا مطمئن شوید که زمان کافی برای هر فعالیت در اختیار دارید.
۴. محیطی ایجاد کنید که محرک باشد. سعی کنید فضا‌های زندگی و کار خود را تا حد امکان کارآمد کنید تا عملکرد کار را ارتقا دهید. شما می‌توانید با کار در فضایی مرتب، منظم و خلاقانه که شامل عناصری مانند موسیقی آرام بخش، نور مناسب و ابزار لازم است، از تمرکز و تعهد خود محافظت کنید.

توصیه های روانشناس برای غلبه بر اهمال کاری۵. افزایش خودانگیختگی: با خودانگیختگی قوی می‌توان بر اهمال کاری غلبه کرد. آزمایش با تکنیک‌های مختلف را در نظر بگیرید، مانند پاداش روانشناختی زمانی که وظایف با پاداش‌های متوسط به پایان رسید.
تغییر دیدگاه: مزایا و مزایای تکمیل وظایف را به جای چالش‌ها و ناراحتی‌ها برجسته کنید. راه‌هایی را در نظر بگیرید که انجام کار‌های خانه به شما در پیشرفت و پیشرفت کمک می‌کند.
ایجاد عادات مفید: سعی کنید عادات مفید را جایگزین عادات معطل کنید. به عنوان مثال، هر روز صبح پس از بررسی برنامه خود، کار‌هایی را که باید انجام دهید و به چه ترتیبی انجام دهید.
استفاده از فناوری و ابزار‌های مدیریت زمان: امروزه می‌توانید پروژه‌ها را با کمک انواع ابزار‌ها و برنامه‌های مدیریت زمان و وظایف برنامه‌ریزی و مدیریت کنید. از تقویم‌های الکترونیکی، لیست کار‌های انجام شده، ساعت‌های زنگ دار و یادآوری‌ها استفاده کنید.
همکاری و حمایت: دوستان، خانواده و همکاران می‌توانند به شما در غلبه بر تعلل کمک کنند. اهداف و وظایف خود را با دیگران در میان بگذارید و از آن‌ها بخواهید در تکمیل تعهدتان به شما کمک کنند.
پشتکار در هنگام غلبه بر اهمال کاری بسیار مهم است. با گذشت زمان، برنامه‌ریزی منظم و ایجاد عادات مفید به شما در کاهش تعلل و بهبود تمرکز و عملکرد کمک می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *